UWAGA: Ta strona używa plików cookies w celach: świadczenia usług, reklamy Google AdSense oraz statystyk Google Analytics. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Przeczytaj więcej nt plików cookies.

Rozbieganie silnika TDI

Problem rozbiegania silnika dotyczy wszystkich aut z turbodieslem pod maską. Na czym on polega? By to wyjaśnić przypomnijmy zasadę działania silnika wysokoprężnego, którego zasada działa nie jest tak często tłumaczona jak silnika benzynowego:

Po pierwsze: O ile w silniku diesla sterowanie odbywa się poprzez zwiększanie / zmniejszanie ilości powietrza (dodanie gazu powoduje zwiększenie ilości powietrza) to w silniku diesla sterujemy bezpośrednio ilością paliwa.

Po drugie: O ile w silniku benzynowym bez iskry nie ma zapłonu to w dieslu wystarczy jedynie ciśnienie sprężania i zapłon mieszanki następuje samoczynnie

Po trzecie: silnik diesla potrafi pracować na rozgrzanym oleju silnikowym

Z tego też względu: wprowadzenie dodatkowej ilości paliwa do silnika wysokoprężnego przyczynia się do zwiększenia jego obrotów.

Tak więc: wystarczy, że któryś z elementów układów zasilania przepuści olej silnikowy do układu dolotowego i mamy do czynienia z rozbieganiem się silnika diesla. Który z elementów układów zasilania może to zrobić:

  1. Turbosprężarka, turbosprężarka jest przecież smarowana olejem silnikowym i łożyskowana na łożyskach ślizgowych. Powstanie większego luzu na osi turbosprężarki prowadzi do wycieku oleju w układ dolotowy. To dlatego przy zużytym turbo silnik pali olej.
  2. Odma, czyli odpowietrzenie skrzyni korbowej. Jest to specyficzny element łączący skrzynię korbową z układem dolotowym. W specyficznych przypadkach uszkodzona odma może spowodować wyciek oleju do układu dolotowego.

Warto dodać: wyjęcie klucza ze stacyjki w przypadku rozbiegnięcia się z silnika nie pomaga. No chyba, że producent zastosował specjalne klapy gaszące... a użytkownik ich nie zdemontował albo nie uległy uszkodzeniu.

Rozbieganie silnika a skrzynia automatyczna / DSG

"Pół biedy" jeśli komuś "rozbiegnie" się silnik i ma skrzynię manualną. Wystarczy wrzucić, któryś bieg i trzymając mocno hamulec puścić sprzęgło. Silnik wtedy zgaśnie będąc nadmiernie obciążonym. Prawdziwy problem mają użytkownicy aut z przekładnią automatyczną i ci którzy mają skrzynie DSG. W tych samochodach sprzęgło hydrokinetyczne (automat) / sterownik skrzyni (DSG) nie dopuszczą do zgaszenia silnika.