UWAGA: Ta strona używa plików cookies w celach: świadczenia usług, reklamy Google AdSense oraz statystyk Google Analytics. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Przeczytaj więcej nt plików cookies.

Zawieszenie wielowahaczowe

Często słyszymy że z przodu A4 "jest wielowahacz". Niektórzy chwalą ten rodzaj zawieszenia za większy komfort i dobre prowadzenie, na czym właściwie polega wielowahaczowe zawieszenie?

W klasycznym zawieszeniu kąt pochylenia koła zmienia się wraz z naciskiem na osie. Jest to niekorzystne gdyż w sytuacji gdy podczas normalnej jazdy koło jest ustawione prostopadle do nawierzchni podczas hamowania są już lekko rozstawione, czyli od dolne krawędzie są dalej od siebie niż górne. Podczas przyśpieszania znowu odwrotnie.

Taki stan rzeczy prowadzi do gorszej przyczepności, gdyż opony nie pracują tak jak powinny i szybszego zużycia opon.

Dodatkowo nie można zrobić bardzo dużego skoku w takim zawieszeniu gdyż kąty zmieniałyby się w sposób nierozsądny.

W zawieszeniu wielowahaczowym koło jest prowadzone zawsze w sposób optymalny.

Nie na polskie drogi?

Często spotykana jest opinia, że zawieszenie wielowahaczowe nie jest na polskie drogi. Można z tym polemizować. Faktycznie na polskich drogach często komplet wahaczy nadaje się do wymiany już po kilkudziesięciu tysiącach a gdy samochód jeździ na drogach Niemieckich na seryjnym zawieszeniu może zrobić 200 000 km. Należy jednak pamiętać, że prawie każdy współczesny samochód ma problem z trwałością zawieszenia na dziurawych drogach.

Zaletą zawieszenia wielowahaczowego jest jednak fakt, że bez względu na pozycję koła zapewnia ono dobrą przyczepność. Przez to sprawne zawieszenie wielowahaczowe jest bezpieczniejsze na polskich drogach niż zwykłe.